woensdag 6 juni 2012

Groene t-shirts voorbij de basics



De spijkerboek, sportschoenen en het t-shirt. Dat zijn volgens de Franse socioloog Guillaume Erner de belangrijke vondsten van de twintigste eeuw op het gebied van mode. Wat maakt deze kledingstukken zo bijzonder? Ze worden gedragen zonder onderscheid in klasse, leeftijd, geslacht, nationaliteit, zegt Erner in zijn boek Verslaafd aan mode. Iedereen heeft wel jeans, gympen en een t-shirt in de garderobe. En dat kan je van mode-uitvindingen zoals minirokken, plateauzolen of tunieken niet zeggen.

Het succes van het t-shirt lijkt vooral te maken te hebben met de aangename prijs en de makkelijk met andere kledingstukken te combineren pasvorm. Een simpele top met korte mouwen kan goedkoop gemaakt worden en is makkelijk te dragen onder een vest of trui. Volgens de Britse modejournaliste Lucy Siegle is het grootste deel van onze kledingkast gevuld met t-shirts.

Duurzame modelabels zijn zich kennelijk bewust van de blijvende populariteit van het t-shirt, want er zijn volop groene basics te vinden. En goed nieuws voor fashionista’s: een verantwoord t-shirt hoeft helemaal niet voorzien te zijn van een wereldverbeterende slogan.

Neem Charis Felice, een jong label uit Utrecht dat wordt gerund door kunstenaar en illustratrice Charis Odor. Meestal maakt een illustrator beeld voor tijdschriften, kranten en boeken. Charis wil haar tekeningen niet alleen toevertrouwen aan papier, maar ook op straat laten zien. Op die manier wil ze consumenten inspireren tot positiviteit. Dat doet ze door hoogstpersoonlijk vrolijke illustraties op t-shirts en tassen te zeefdrukken. Én door haar kledingontwerpen van fair trade biokatoen en bamboe te laten maken.

Opmerkelijke t-shirts zijn ook te vinden bij onder andere Supershirt en Okimono. Alle items van Supershirt zijn gemaakt van fair trade stoffen, en bedrukt met milieuvriendelijke inkt. De ontwerpers brengen de zeefdrukken zelf aan in een atelier in Amsterdam.

Het Arnhemse label Okimono staat bekend om fairtrade biokatoen t-shirts met kunstzinnige opdrukken die altijd in een gelimiteerde oplage van 100 stuks verschijnen. De speciale collectie Stitch & Sew is voorzien van de prints die niet worden geverfd maar worden geborduurd in een ouderwetse kruissteek. Zo’n bijzonder shirt is toch eigenlijk geen basic meer te noemen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten