maandag 2 april 2012

Push Fashion Forward: vraag om duurzame mode

Jongeren kunnen mode in Nederlandse winkels verduurzamen. Dat is het idee achter Push Fashion Forward, een campagne die jongeren stimuleert om winkels te vragen om hun groene kledingaanbod te vergroten.

Push Fashion Forward is een initiatief van GoedeWaar.nl, de organisatie die in modekringen vooral bekend is van de Kledingchecker. Via deze checker, die online en als app beschikbaar is, kunnen consumenten de (transparantie van) duurzaamheid van 350 kledingmerken nagaan.

De Kledingchecker staat aan de basis van de Push Fashion Forward campagne, die loopt van 14 april tot 14 juni 2012. Jongeren kunnen hun favoriete kledingmerk checken op duurzaamheid met behulp van de mobiele Kledingchecker. Als dit merk laag scoort, dan worden jongeren gevraagd om het bedrijf aan te sporen om duurzame stappen te nemen.

Op de website van Push Fashion Forward kunnen bewuste jongeren die zich willen inzetten voor eerlijke en milieuvriendelijke kleding zich aanmelden om mee te doen met de campagne. Op de website is een heus stappenplan te zien, waarmee ze praktisch – en bij voorkeur met hun vriendenkring – aan de slag kunnen.

Modemerken die beloven hun beleid duurzamer te maken, maken kans om een shopmob op bezoek te krijgen. Deze (window)shoppers belonen goed gedrag vanuit het idee dat merken die willen overschakelen op een duurzamer beleid op nieuwe klanten kunnen rekenen. Aan boycotten doen ze bij Push Fashion Forward dus niet.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen