woensdag 14 maart 2012

Biodiversiteit wordt populairder in de mode

Termen als duurzaam en groen zijn in de modewereld allang geen uitzondering meer. Ook het ingewikkelde concept biodiversiteit maakt een opmars, signaleert Source4Style in maart 2012. Hoewel het begrip biodiversiteit misschien minder tot de verbeelding spreekt dan het ingeburgerde duurzaamheid, komt er ook in de modesector steeds meer aandacht voor het behoud van soorten en ecosystemen op onze planeet.

Het jaar van de biodiversiteit, zoals 2011 door de Verenigde Naties werd uitgeroepen, heeft bijgedragen aan deze ontwikkeling. In drie landen, Engeland, Spanje en Nederland, werden wedstrijden georganiseerd om ontwerpers te stimuleren om biodiversiteit een plek te geven in de mode-industrie. De Nederlandse The Green Fashion Competition, die in juli 2012 voor de derde keer wordt gelanceerd tijdens de Amsterdam Fashion Week, is daar het bekende voorbeeld van.

Biodiversiteit is van belang voor onder meer het klimaat, de beschikbaarheid van grondstoffen en de kwaliteit van water. Dat maakt het een onderwerp dat van direct belang is voor de modeindustrie, die immers is gebaseerd op een hoog gebruik van energie, materialen en water.

Volgens Source4Style zal de huidige economische situatie de aandacht voor biodiversiteit alleen maar doen groeien. Bedrijven die biodiversiteit in hun bedrijfsvoering weten te integreren, kunnen nieuwe markten aanboren, nieuwe klanten trekken, en zich onderscheiden van hun concurrenten. De groeiende vraag naar biokatoen lijkt deze verwachting te onderschrijven.

Dat respect voor biodiversiteit niet ingewikkeld hoeft te zijn, bewijzen de campagnes van de Rainforest Action Network. Deze milieugroepering overtuigde grote spelers zoals Gucci en Levi’s al in 2009 om hun papier niet te laten produceren in India, waar de regenwouden worden bedreigd door (vaak illegale) houtkap.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten