maandag 2 augustus 2010

Ontwikkelt Nike een sociaal gezicht?

Nike betaalt 1,5 miljoen dollar compensatie aan kledingbedrijven in Honduras, meldde de Latin American Herald Tribune onlangs. Het gaat om een schadevergoeding aan 1800 werknemers van twee fabrieken die in 2009 werden gesloten.

Activisten en mensenrechtenorganisaties reageren verheugd op het besluit, dat Nike nam in reactie op campagnes van vakbonden in Honduras en Amerikaanse universiteiten. Zij brachten de arbeidsomstandigheden in twee fabrieken onder de aandacht van universiteiten. Nike liet in de fabrieken sportkleding maken met de logo’s van de universiteiten. Na de campagnes van onder meer United Students against sweatshops beĆ«indigden de universiteiten hun contracten met Nike. De fabrieken sloten vervolgens de deuren – en zetten werknemers zonder ontslagvergoeding of ziekteverzekering op straat.

Volgens de Herald is het de eerste keer dat een multinational namens een fabriek volledige compensatie betaalt aan werknemers. Toch lijkt er geen reden tot al te grote vreugde over het sociale gezicht van Nike. Het grootste sportkledinglabel ter wereld scoort een magere 6 punten (van 17) in Rankabrand.com. Daarmee staat de Amerikaanse gigant nog achter Reebok en Puma. Maar wie weet kan Nike de score verbeteren door zich vaker te bekommeren om het lot van werknemers van zijn producenten…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten